Som ett av vårt västra grannlands äldsta och mest inflytelserika företag inom media, så är det inte överraskande att norska Schibsted gjort sig ett namn även internationellt. Inte minst här i Sverige så har vi på senare år sett en alltmer ökande närvaro av företaget som del- eller till och med huvudägare av en rad svenska mediebolag. Det tydligaste och mest aggressiva intrånget på den inhemska marknaden inom media kom för ungefär ett decennium sedan, så Schibsted gjorde ett allvarligt försök att ta över en av Sveriges största tv-kanaler: TV 4.

Från papperstidningar till nätsidor

800px-Svenska_Dagbladet_wordmark.svgSchibsted började sin historia på 1830-talet som en nationell utgivare av dagstidningar samt ett bokförlag på hemmamarknaden i Norge, och även om man behållit mycket av kärnverksamheten framförallt i Norge så har den internationella expansionen inneburit att man breddat verksamheten rejält. Numer så har man både delägare och investerare i en stor mängd företag inom i stort sett allt som har med media att göra. Det var inte länge sedan som vi här i Sverige till exempel kunde läsa rubriken “Schibsted sväljer Compricer – vd:n lämnar “, men bakom den rubriken låg en betydligt mindre dramatisk historia än vad man som läsare först kunde få intryck av. I själva verket handlade det om att norska Schibsted (som för övrigt har ett stort svenskt huvudkontor med många anställda) tog över den populära prisjämförelsesajten och samtidigt valde att använda sig av den tidigare VD:n som fristående konsult.

 

 
 
 
 
sportpress